communicatie voor woningcorporatie Welwonen
Woningcorporatie Welwonen werkt hard om inwoners van Enkhuizen prettig te laten wonen en leven. Zo zorgen ze dat mensen met een kleine(re) portemonnee een thuis krijgen en dat ze mee kunnen doen aan de samenleving.

Communicatie die verschil maakt voor bewoners en de organisatie

Woningcorporatie Welwonen zorgt dat inwoners van Enkhuizen prettig kunnen wonen en meedoen in de samenleving. Voorwaarts mocht de afgelopen 3 jaar helpen om dat verhaal sterker te vertellen. Van strategisch communicatieadvies tot praktische uitvoering. Samen werkten we aan heldere bewonerscommunicatie, een herkenbaar merkverhaal en een organisatie waarin communicatie een vaste plek heeft.

Een samenwerking waarin we niet alleen plannen maakten, maar ook echt samen optrokken. Lees hieronder hoe Maartje en Simone van Welwonen dat ervaren hebben.

Hoe ontstond de samenwerking met Voorwaarts?

Simone: “In eerste instantie schakelden we Voorwaarts tijdelijk in, als overbrugging totdat er een nieuwe communicatiemedewerker zou starten. Maar de communicatievraag werd steeds groter. Eén medewerker kon dat simpelweg niet meer behappen. Het was logisch om dan de slagkracht van een bureau in te zetten.”

Bij welke communicatievraagstukken heeft Voorwaarts Welwonen ondersteund?

Maartje: “Aan de ene kant ondersteunde Marieke ons op het gebied van PR, woordvoering en crisiscommunicatie. Dat is ontzettend waardevol – zeker in situaties waarin je risico loopt op imagoschade. Dan wil je iemand die snel schakelt, feiten scherp heeft, contacten met de pers onderhoudt en zorgt dat de boodschap blijft zoals je die samen hebt bepaald.

Aan de andere kant heeft Tessa veel betekend voor het vergroten van het communicatiebewustzijn binnen onze organisatie. Wat zet je wanneer in? Welke uitingen horen bij welk project? En hoe zorg je dat communicatie net zo’n vaste plek krijgt als de technische uitvoering? Dat inzicht is nu veel breder aanwezig in het team. We weten Voorwaarts te vinden voor zowel strategie als de praktische uitwerking.”

Simone: “Communicatie voelde altijd meer als iets dat ons opgedragen werd, dan als een middel waarmee je impact maakt. Dat zag je terug in de output: bewoners ontvingen deftige brieven in onbegrijpelijke taal. Er was al helemaal geen ruimte voor vragen of discussie. Voorwaarts heeft echt goed geholpen met het kijken naar wie er aan de andere kant van de tafel zit. Niet alleen naar wat je die mensen wil vertellen, maar juist hoe we die boodschap het beste over kunnen brengen. Met hun hulp zijn we betrokken en dichtbij. Bewoners waarderen dat écht.”

Hoe heeft Voorwaarts geholpen om een professionaliseringsslag te maken?

Maartje: “Onze missie is om een thuis te bieden aan bewoners van Enkhuizen. We werken aan meerdere projecten tegelijk: onderhoud, renovatie, nieuwbouw. Dan is het cruciaal om duidelijk te communiceren met bewoners: wat kunnen ze verwachten, hoe worden ze betrokken, en welke overlast kunnen ze ervaren? Door Voorwaartste betrekken, ontstonden heldere stappenplannen. Die geven structuur en houvast. We sturen nu regelmatig bewoners brieven en nieuwsbrieven uit en houden online projectpagina’s actueel.

Ook de vormgeving is daarin belangrijk. Ben je een stoffige organisatie met saaie documenten? Of komt je verhaal écht aan? Met hulp van Voorwaarts hebben we onze huisstijl en middelen flink opgefrist. Denk aan flyers, wijkbrieven en het Thuis-magazine – communicatie die past bij wie we willen zijn: toegankelijk en betrokken.”

Simone: “Voorwaarts heeft zich vanaf het eerste moment zich ingezet om van Welwonen een merk te maken. Dat betekent: nadenken over wie je bent, waar je bekend om wil staan en welke communicatie je naar buiten wil brengen. Hoe je dat doet is ontzettend bepalend voor het imago. Ook hebben we een merksessie gedaan waarbij het hele bedrijf, van staff tot medewerkers van het klantcontactcentrum, mee mocht denken over de koers die we samen varen.”

Hoe is het om meteen externe communicatiepartner te werken?

Maartje: “Hoewel jullie extern zijn, voelt het heel eigen. Dat komt door het persoonlijke contact, de regelmatige aanwezigheid in Enkhuizen en de tijd die we namen om elkaar te leren kennen. Denk aan zomerfeesten of teamactiviteiten – je bouwt samen herinneringen op, creëert een gedeeld geheugen. In het begin voelde het misschien wat onwennig om ‘de communicatiepartij’ te bellen, maar die drempel is snel geslecht.”

Simone: “Je hebt tijd nodig om elkaar te leren kennen en te investeren in de relatie. Dat is allemaal heel geleidelijk gegaan; jullie zijn hier in het begin veel geweest. Ja, als je even snel wil sparren, dan kun je niet naar elkaar toe lopen. Maar er is altijd wel iemand beschikbaar om mijn vraag te beantwoorden. Zelfs in het weekend of tijdens de feestdagen is er wel iemand bereikbaar voornoodgevallen.”

 
Wat waren de voordelen van de samenwerking?

Maartje: “Voorwaarts is ons externe geweten. In de waan van de dag is het makkelijk om communicatie te vergeten, maar zij houden ons scherp. Kritisch op de inhoud, zacht op de relatie. Ze zijn betrokken, weten wat er speelt en blijven altijd het grotere plaatje zien. Als sparringpartner zijn ze echt van waarde: zestellen strategische vragen, denken vooruit en kunnen snel schakelen dankzij hun capaciteit en diversiteit aan expertise. Je haalt niet één medewerker in huis, maar een team met verschillende kwaliteiten dat flexibel inzetbaar is.”

Simone: “We werken aan allerlei projecten om het wonen en het wooncomfort van onze huurders te verbeteren. Dan is het ontzettend fijn om met een communicatiepartner te kunnen sparren. Voorwaarts nam waar nodig zelfs het voortouw en zorgde dat er weer beweging kwam.”

De vraag

meer weten

Communicatie-afdeling op afstand, woordvoering en crisiscommunicatie.
Het eindresultaat

MEER WETEN

Voorwaarts is al 3+ jaar de vertrouwde communicatiepartner van Welwonen. Concreet uitte zich dat in: - Bewonersbrieven - Nieuwsbrieven - Bewonersmagazine - Flyers, folders en ander drukwerk en meer!